Ziek door ruzie over corona

Een werknemer wordt ziek. Vervelende situatie voor de werknemer, maar ook voor de werkgever. De werkgever is immers gehouden om loon door te betalen gedurende twee jaar. Het is niet eenvoudig om onder deze verplichting uit te komen.

In de betreffende casus heeft een werkgever geprobeerd om onder zijn loondoorbetalingsverplichting uit te komen door een ‘valse’ beëindigingsovereenkomst te overleggen ter zitting. De rechter heeft ter zitting te kennen gegeven dat het overgelegde stuk niet de waarde toekomt die de werkgever eraan gehecht wil zien. De echtheid van de handtekening wordt immers betwist, de beëindigingsovereenkomst wordt voor het eerst ter zitting overlegd en het stuk zou tijdens de ziekteperiode van de werknemer zijn getekend. Het laatste brengt tevens mee dat de werkgever in strijd met het goed werkgeverschap zou hebben gehandeld, indien er daadwerkelijk een beëindigingsovereenkomst was ondertekend door partijen. De rechter veroordeelt de werkgever tot betaling van het achterstallige loon verhoogd met de wettelijke verhoging.

Een werkgever heeft gedurende de ziekteperiode van een werknemer de verplichting om loon door te betalen. Hier bestaan echter een aantal uitzonderingen op, zoals onder andere voor de tijd dat de werknemer weigert mee te werken aan voorstellen van de werkgever of de tijd dat hij zijn eigen genezing belemmerd of vertraagd. Over die periode heeft de werknemer geen recht op loondoorbetaling.

Een van de weinige sancties die de werkgever kan toepassen, is opschorting van loondoorbetaling. Dit kan onder andere gedurende de periode dat de werknemer niet (voldoende) meewerkt aan de redelijke controlevoorschriften die zijn gegeven door de werkgever.

Silveradvocaten

Heeft u te maken met een zieke werknemer en bent u benieuwd naar uw re-integratie verplichtingen en mogelijke sancties bij het niet naleven hiervan? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met een arbeidsrecht advocaat van Silver Advocaten B.V.

Lenie Spoor