Werkgever mag stakingen niet vastleggen in personeelsdossiers en ook geen loon inhouden

Werknemer is een chauffeur en is in januari 2019 bij werkgever in dienst getreden. Er is een contract voor bepaalde tijd overeengekomen. Op 6 december 2019 zou de arbeidsovereenkomst aflopen. In oktober dat jaar heeft een gesprek plaatsgevonden tussen werknemer en werkgever. Deze verlenging onder voorwaarde is door partijen ondertekend. Werkgever heeft laten de weten de arbeidsovereenkomst te verlengen onder de voorwaarde dat de werknemer zich zal houden aan gedragsregels. Werkgever stelt dat werknemer een fout heeft gemaakt en dat daarom de verlenging van de arbeidsovereenkomst wordt ingetrokken. De arbeidsovereenkomst is door werknemer in januari opgezegd tegen maart 2020.

De vraag is of na 6 december 2019 nog een arbeidsovereenkomst bestond tussen partijen. Indien dit het geval is, is de vraag of de arbeidsovereenkomst dan per 1 maart 2020 is geëindigd of al eerder. Partijen hebben geen afspraken gemaakt over de duur van de voorwaarde. Volgens de kantonrechter is de voorwaarde in oktober 2019 overeengekomen, en is op 6 december een nieuwe overeenkomst ontstaan. Vanaf dat moment is de voorwaarde komen te vervallen. Daarom kon werkgever geen beroep meer doen op de voorwaarde.

Werkgever heeft aangevoerd dat zij ook tot een ontslag op staande voet kon overgaan, maar dit niet heeft gedaan uit praktisch oogpunt. De kantonrechter heeft aangevoerd dat het niet aan werkgever is om aan wettelijke regelingen een eigen invulling te geven, ondanks de mogelijke goede bedoelingen. Werknemer heeft zich ook gewoon beschikbaar gesteld voor het verrichten van werkzaamheden. Niet is gebleken dat werknemer zou hebben ingestemd met een opzegging en er was ook geen toestemming van het UWV.

De kantonrechter komt tot het oordeel dat de arbeidsovereenkomst is blijven bestaan. De loonvordering van werknemer wordt toegewezen. Wel wordt de wettelijke verhoging gematigd naar 10%.

Heeft u een arbeidsrechtelijke vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.